
The conquest of speech by media conglomerates TAKIS FOTOPOULOS 

The International Journal of INCLUSIVE DEMOCRACY, Vol. 4, No. 2 (April 2008) 

The conquest of speech by media 
conglomerates* 

  

TAKIS FOTOPOULOS  
 

 

  

The conquering of media by huge financial conglomerates is not of course a new 
phenomenon and, in fact, constituted the inevitable consequence of neoliberal 
globalization. The opening and, particularly, the “liberalization” of media markets (in the 
sense of the drastic restriction of regulations in the operation of media), supposedly for the 
sake of "pluralism" and the suppression of state monopolies, had precisely the opposite 
effect. The proliferation of media and particularly of TV channels, not only did not lead to 
pluralism in information but, on the contrary, it led to an unprecedented concentration in 
the ownership and control of information and the consequent standardisation of it and 
direct or indirect censorship. Today, private and state channels, not only present the 
"information" in an almost identical way, which expresses the stand of the economic and 
the political elites ―except in cases where there are conflicting interests on a particular 
news story between parts of the elites― but also compete with each other in reflecting 
present insignificance, if not vulgarity, for the sake of television or radio ratings and 
advertising proceeds. The new important element in this process is that, after the 
conquering of the media and particularly the TV channels by financial conglomerates, it 
was the turn of book publishers to be conquered, leading to an indirect authoritarian 
censorship of ideas ― against which, fortunately, and at least for the time being, “small" 
publishers still resist.  
  
In reality, what we face today is the systematic organization of ideological globalization by 
the transnational elite and its branches in the international media. It is they who control 
what news we learn and how we learn it ―fully, partially, or not at all― according to their 
own “agenda", which also determines the framework of the political dialogue. Thus, as the 
well-known, independent journalist John Pilger points out:   

“Consider how the power of this invisible government has grown. In 1983 the 
principle global media was owned by 50 corporations, most of them American. 
In 2002 this had fallen to just 9 corporations. Today it is probably about 5. 
Rupert Murdoch has predicted that there will be just three global media giants, 
and his company will be one of them”.[1]   

Naturally, this forecast is in the course of self-verification, since Murdoch’s group already  
controls about 180 international newspapers, among them The Times of London, the New 
York Post and the just acquired Wall Street Journal ―the 2nd in circulation American 
newspaper― the television channel Fox, Hollywood’s 21st Century Fox, many satellite 
channels, among which the well-known Sky, and, beyond them, publishers like 
HarperCollins and a growing activity in the internet (buying-out of MySpace, etc.).  
 

Page 1



The conquest of speech by media conglomerates TAKIS FOTOPOULOS 

The ideological domination is the inevitable consequence of the economic one. In 2003, all 
175 Murdoch newspapers and channels supported the invasion of Iraq. The consequence 
was that, as an independent inquiry showed in October 2003, 60% of US television viewers 
believed the propaganda on Saddam’s possession of weapons of mass destruction, or his Al 
Qa’ida ties, etc. but, while only  23 percent of independent channels’ viewers believed these 
fairy tales, the corresponding figure for Murdoch’s Fox viewers climbed to 80 percent of 
viewers![2] Correspondingly, none of the publishing houses owned by the large groups (the 
top five of which control 80% of general interest books)  published a single critical book 
about the Iraq war and Bush's foreign policy. The many books that were critical all came 
from  small, independent firms.[3] Similarly, in Britain, Murdoch was considered the "24th 
member" of Blair’s government and was even given ‘veto’ power over EU by Tony Blair.[4] 
However, even more important were the indirect consequences of Murdoch’s 
brainwashing. Through his channels and newspapers, he has discredited and obfuscated 
the national liberation struggle of Palestinians, while through a parallel defamatory 
campaign against the supposedly "liberalism” of the BBC, has pushed the latter into an 
explicit pro-Zionist presentation of news ―and yet the Zionist lobbies speak of a pro-
Palestinian bias!  And here are the results of this "unbiased" briefing: A recent study at 
Glasgow University revealed the astonishing fact that over 70% of young people surveyed 
did not know that East Jerusalem, the West Bank and Gaza are under military occupation 
by the Israeli army, whereas 11% believe it is the Palestinians who are occupying that land!
[5] 

 

These phenomena are not, of course, confined to the Anglo-Saxon space. The role of 
Berlusconi-owned channels in Italy (he is the owner of three out of the seven national TV 
channels), or of the media owned by Kirsh in Germany, is well-known in introducing the 
neoliberal globalisation policies (low taxes, drastic cuts in public expenditure, 
privatisations, etc.). Correspondingly, in France, two thirds of all French newspapers and 
magazines are owned by Dassault and Lagardère, France's leading arms' manufacturers. 
Furthermore, Lagardère's affiliate, Hachette, also owns the majority of French publishing 
houses, as well as controlling a large part of the book and magazine distribution network.[6] 
These conglomerates played a decisive role for the victory of the transnational elite’s 
chosen, Nikolas Sarkozy. Still, more important is the fact that the buy-out of media and 
publishers is not usually done on account of speculation, but for political reasons, as even 
Serge Dassault admitted when he bought the Figaro.  
 

In Greece as well, after the media conquering by conglomerates, a relevant trend has 
emerged in book publishing. Although the details are few and sparse, two cases from our 
own experience are indicative. In the first case, a well-known "big” publisher (Kastaniotis), 
despite his conventional obligation to reprint my book "Inclusive Democracy" when out of 
stock, he refused to do so, although the book had been out of stock for a long time. This, 
despite the fact that the book has already been published in  seven main languages, among 
which is Chinese! Fortunately, the "small" publishers, who usually do not decide 
publication on speculative considerations or of controlling the flow of information, were 
happy to undertake the publication of a new  edition of the book (Free Press, May 2008). In 
the second case, another "big" publisher (Ellinika Grammata) who had commissioned the 
publication of a volume of essays by well-known intellectuals and analysts of the 
international and Greek Left, regarding the current crisis and the Left in relation to  
Inclusive Democracy, (edited by the well-known American writer and professor of 
philosophy Steven Best) recently denied its publication, following the completion of a time-
consuming and expensive translation of the essays involved. It was hardly accidental that 

Page 2



The conquest of speech by media conglomerates TAKIS FOTOPOULOS 

this event happened immediately after the transfer of ownership from Ellinika Grammata 
to the Labrakis Conglomerate –which is reputed to be recently also involved in Kastaniotis 
publishing, mentioned above! Still, once again, "small" publishers undertook to publish the 
book in 2008, in Greek and possibly in English as well. 
 

However, despite the valuable help offered by small independent publishers today, there is 
no doubt that, within the present system, they are bound to either be extinguished and 
possibly integrated ―or, at best, marginalised― by the conglomerates. As I tried to show 
elsewhere,[7] the only viable solution for the transitional period towards a free society is the 
creation of an alternative media/publishing network, as part of a transitional strategy 
towards a genuine democratic society, like the one suggested by the Inclusive Democracy 
project. The aim of such a network should be to develop an alternative consciousness to the 
present one regarding the methods of solving the economic and ecological problems in a 
democratic way. In other words, a consciousness meeting the imperative need of 
connecting today's multi-dimensional crisis to the present socio-economic system and 
making proposals on how to start building the new society.  

  
  

* A shorter version of this article was published in the fortnightly column of Takis Fotopoulos in the 
mass circulation Athens daily, Eleftherotypia, (02/02/2008). 
  

  
[1] John Pilger, Democracy Now (8/7/2007). 
[2] Paul Krugman, “Dark days for the US press”,  Guardian (2/7/2007). 
[3] Andre Schiffrin,”Funds For A Wider Range Of Voices”, Le Monde diplomatique (October 2007). 
[4] Andy McSmith, “Blair gave Murdoch 'veto' over EU says PM's ex-aide”, The Guardian 
(18/9/2005). 
[5] Karma Nabulsi, “Leaders who follow ordinary people's courage earn respect”, The Guardian 
(15/5/2007). 
[6] Andre Schiffrin, see  ”Funds For A Wider Range Of Voices” 
[7] T. Fotopoulos, “Mass media, Culture and Democracy”, Democracy & Nature, Vol. 5,  No. 1 
(March 1999). 
  

Page 3


